Ledsagerkurs

Ledsagerkurs

Målgruppen er alle som skal fungere som ledsagere ved privat øvelseskjøring.

Kurset er over tre timer og forsøker å gi deg de nødvendige verktøy for å utføre en enda sikrere og ikke minst effektiv opplæring.

Kurset er utviklet av oss ved Alfa Trafikkskole i Tromsø, som et resultat av at vi har sett et stort behov for økt kunnskap hos ledsagere. Alle som underviser opplever ofte at eleven gir uttrykk for usikkerhet og struktur hos ledsager ved privat øvelseskjøring. I andre tilfeller kan velment privat opplæring føre til vranglære og dermed unødig frustrasjon hos elev. Ikke minst gjelder dette kjøring i Tromsø sentrum som på grunn av manglende informasjon kan skape hodebry hos noen og enhver.

Kurset forsøker å gi deg de nødvendige verktøy for å utføre en enda sikrere og ikke minst effektiv opplæring.

Kursinnhold:

• Hva er opplæringens hovedmål?
  • Hvordan bygger trafikkskolen opp opplæringen?
  • Hvilken rolle har ledsager?
  • Erfaringsmessige elev-/ledsagerfeil?
  • Hva er et godt øvingsområde i forhold til nivå?
  • Hvordan kan du som ledsager bygge opp en god læringsstund?
  • Tanker om hvordan du kan skape en positiv stemning i bilen?
  • Hva med utfordringer som vikeplikt (hvordan identifiserer man for eksempel hva som er et kryss?), hvordan forholde seg til "lokale" kjøremåter, rundkjøringer, økonomisk kjøring med mer?

Tips & Triks

Kurset er ikke i stedet for, men som et mer konkret tillegg til, informasjonsmøtene som holdes av Statens Vegvesen. Det er ikke nødvendig å ha deltatt på informasjonsmøte hos dem for å få godt utbytte av kurset hos oss. For de som ønsker det kan vi også sette opp et oppfriskningskurs som en naturlig oppfølging.

Vi kan love deg en kveld med mye moro og innspill du vil finne nyttig. Kursprisen kan vi garantere at du sparer inn ved at din elev trenger mindre tid hos oss. Vi tar for tiden kr. 600,- for dette kurset.